Direktlänk till inlägg 20 oktober 2014

Är det rätt att man ska skämmas för sin psykiska sjukdom?

Av thestruggleoflife - 20 oktober 2014 21:45

 Min mamma har bipolär och så även jag. Min diagnos är inte helt fast men det är nästan helt klart. Det som triggade mig att skriva det här är att jag hört mer och mer att folk skäms över att ha en psykisk sjukdom. Min mamma säger ofta att jag inte ska gå och prata om det så mycket, varken att hon eller att jag har det. Jag frågade varför för att för mig kändes det inte som en konstig grej att prata om. Andra pratade ju om sjukdomar dem har så varför kunde inta jag? Om en person har epilepsi eller diabets så vet folk om det, fattade inte varför jag inte kunde prata om min då. Mamma sa då "folk kommer behandla och se på dig annoorunda". Jag gör faktiskt motsatsen till vad min mamma sa, jag gör det för att jag inte vill tro på att det hon sa faktiskt stämmer.

Om en person har brutit benet och läggs in på sjukhuset ringer dem ofta folk och berättar och kanske säger det skulle va kul med lite besökare medan om det är någon som ligger inne på psykiatrin så vill dem helst inte att så få som möjligt ska veta om det. Många kommer även på olika ursäkter dem kan berätta för folk om dem undrar varfö dem är borta. Jag själv går till Bup varannan vecka och vet själv att varje gång man ska gå in genom dörrarna kollar man sig om så att det inte är någon man känner som ser. Men då är jag ändå väldigt öppen med att berätta för folk. Ska det vara så? Att det är helt okej för vissa att prata om sina sjukdomar men så fort det har med psyke att gör ska det va skämmigt? Ofta när man pratar om psykiska sjukdomar får folk upp en bild av massa galna människor. Typ sånna man ser på skräckfilm. Men det är ju oftast inte så utan dem som har en psykisk sjukdom är ju som vilken annan människa som helst. Om ingen berättar för dig att den lider av bipolär eller något liknande skulle du förmodligen inte ens märka. Vi som lider av det här behöver kanske komma undan från livet ibland, vi kanske inte kommer upp ur sängen varje morgon men borde vi verkligen behöva skämmas för det?
Man får ofta höra "men du är ju inte sjuk" och det är inte så konstigt då att man känner sig fejk och att det känns skämmigt. Vi har inte ett synligt handikapp men det finns där och det stör våran vardagoch gör den svårare än vad folk tror. Vi kan inte rå för att vi mår som vi mår, vi kan inte rå för att vi fått sjukdomen vi fått. Och sen också när man får frågan "jaha så du är bipolär?" Nej jag är inte bipolär jag har bipolär. Man är inte adhd, man är inte cancer utan man har det. Många vet inte ens vad det betyder ha ett psykist handikapp, dem förstår inte hur allvarligt det är fören någon tagit livet av sig eller tills dem får se någon få ett anfall och hamna på psykiatrin. Vi borde inte skämmas och absolut inte släkten eller våra nära. Det är svårt leva med någon som har bipolär, tro mig jag vet. Men det hjälper int om vi skämms för det. Det hjälper varken dig eller den andra. Vi som har bipolär eller någon liknande sjukdom vi blir ofta smutskastade på olika nivåer och olika sätt. Man kan läsa om folk som säger dem vart tillsammans med någon som haft manodepressiv och att det är någon alla andra borde hålla sig borta ifrån. Man får ju upp en bild en bild av en framtid utan partner och barn, då mår man ännu sämre och skäms mer än innan och berättar då även för färre personer. Vi kan inte rå för att vi fått sjukdomen vi fått och det är varken vårat eller någon annas fel. Så borde vi verkligen behöva skämmas för den? Är det rätt vi ska bli mindre värda bara för att vi har en psykisk sjukdom? Jag tycker det är ett stort NEJ men alla ni andra kanske inte tycker det?

 
 
Ewa

Ewa

20 oktober 2014 21:58

Det är klart att du ska prata om din sjukdom! Tyvärr, har din mamma rätt när hon säger att omgivningen ser annorlunda på en när man berättar om en psykisk sjukdom, men de måste få veta, de måste få lära sig. Okunskap föder fördomar och rädsla. Fortsätt berätta!

Jag tycker att du uttrycker det bra: "man ÄR inte bipolär, man ÄR inte cancer". Man ÄR inte sin sjukdom!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

thestruggleoflife

21 oktober 2014 16:19

Tack så mycket! Ska jag verkligen göra. ^^ så glad du tog dig tid att läsa och kommentera

 
rebccala

rebccala

20 oktober 2014 21:59

Jag tycker att du har helt rätt! Man ska aldrig skämmas över något man själv inte kan hjälpa att man har! Jag lider själv av ADHD/ADD och ( vet inte hur du tolkar det men ) psykisk ohälsa. Och det ska man tala öppet om tycker jag! För märker folk att du kan prata helt öppet och allvarligt om det finns det många som kommer respektera dig och förstå mer. Vissa kommer vara negativa men andra kommer vara så mycket mer förstående och faktiskt vara en hjälp på vägen. Så tänk aldrig om du inte ska prata om det, var öppen och hjälp samhället få bort sin okunnighet genom att visa din egna styrka för folket!

http://rebeccala.bloggplatsen.se

thestruggleoflife

21 oktober 2014 16:17

Oh vad glad jag blir! Både för att veta någon faktiskt läser och för att du tar dig tid att kommentera. Tycker verkligen du har rätt och ska fortsätta va öppen med det. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thestruggleoflife - 10 november 2014 20:02

förlåt förlåt förlåt! Hade verkligen tänkt va aktiv här men det har vart så himla mycket med skolan och min mamma har träffat ny kille (suck...) och annat så har helt enkelt haft tid skriva något. Men har tänkt skriva ett inlägg om mig och hur mycket...

Av thestruggleoflife - 23 oktober 2014 19:37

Okej så först ville jag säga att inlägget jag skrev förut va en krönika som jag skrev till min skola på svenska lektionen. Fick faktiskt A, inte för att skryta eller något ;) Jag blev väldigt nöjd Det är ju något jag brinner för så extra glad it tu...

Av thestruggleoflife - 19 oktober 2014 13:34

Hej! okej så det tog lite längre tid än vad jag trodde att det skulle göra att skriva det här inlägget. Även om det låter som en bortförklaring så måste jag faktiskt skylla på skolan haha. Men nu gör jag det iaf. Jag är då alltså en tjej och jag är 1...

Av thestruggleoflife - 13 oktober 2014 21:13

Hej! Okej så det här är 3 gången jag skriver det här inlägget. Båda dem andra två bara försvann av någon annledning. Men nu 3 gången hoppas jag det funkar haha. Jag har faktiskt haft flera bloggar förut, ingen utav dem har blivit speciellt stora men ...

Presentation


Hej! Tjej på 15 år som kommer använde det här lite som en dagbok.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards