Direktlänk till inlägg 23 oktober 2014

Mobbning

Av thestruggleoflife - 23 oktober 2014 19:37

Okej så först ville jag säga att inlägget jag skrev förut va en krönika som jag skrev till min skola på svenska lektionen. Fick faktiskt A, inte för att skryta eller något ;)
Jag blev väldigt nöjd Det är ju något jag brinner för så extra glad it turned out good.

Men det jag tänkte skriva om idag var mobbning och hur stort ansvar skolan egentligen borde ta för det.
Det som fick mig skriva om det var att en lärare på min skola berätta att dem hade lagt ner våran Friends grupp. Han sa att det aldrig funkat eller gjort någon skillnad. Och han har förmodligen rätt. Men om dem själva vet om det borde dem inte då försöka göra något åt det? Ungefär något med 50 000 elever blir mobbade i skolan VARJE dag. Nästan ingen skola i Sverige lever upp till kraven i skollagen när det kommer till mobbning. Men för mig värkar det inte som om någon verkligen bryr sig? Vuxna pratar inte om det, barn pratar inte om det. Såklart folk tar upp det, man pratar om mobbning på internet och vad mobbning egentligen är och betyder. Man pratar om det men det är så himla ytligt, man gör liksom aldrig något åt det utan det är mest prat. Skolorna måste verkligen börja göra något åt det. Det är så mycket mobbning och folk som kastar ord hit och dit att det måste va helt omöjligt för lärarna på skolorna att gå miste om det. Eller gör dem det kanske? Märker dem verkligen inte vad som händer mitt under näsan på dem. Jag vet själv hur det är att få massa fula ord kastade på sig som hora, slampa och annat. Men jag vet även att jag är som många andra och bara trycker bort det. Tänker att det händer ju alla så det är inget jag borde bry mig om. Finns en kille som alla andra hackar på och brottar ner, jag och några andra har sagt till både en vuxen och dem som gör det. Av dem som gör det har jag fått ?men han ler och skrattar ju? och ja han gör det men om man kollar noga tycker han det är jobbigt men han är för rädd att säga något och han tänker som jag brukade. Sen läraren blev ju jätte arg men blev det någon skillnad? Nej tyvärr.

Så vems ansvar är det egentligen? Skolans? Föräldrarnas? Barnens? Jag skulle säga allas. Vi kommer aldrig få någon större förändring om inte alla samarbetar för att göra något. Skolan måste va hårdare när dem märker någon blir utsatt. Det är ändå dem på skolan som träffar och ser ungdomarna och barnen med varandra varje dag. Föräldrarnas ansvar är att lära barnen från början vad som är rätt och fel, att ta reda på hur ens barn beter sig på skolan och mot andra elever . Sen har vi det egna ansvaret, att fullfölja det vi faktiskt fått lära oss. Det kommer förmodligen alltid finnas mobbning och kränkning men det behöver inte vara så mycket som det är idag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thestruggleoflife - 10 november 2014 20:02

förlåt förlåt förlåt! Hade verkligen tänkt va aktiv här men det har vart så himla mycket med skolan och min mamma har träffat ny kille (suck...) och annat så har helt enkelt haft tid skriva något. Men har tänkt skriva ett inlägg om mig och hur mycket...

Av thestruggleoflife - 20 oktober 2014 21:45

 Min mamma har bipolär och så även jag. Min diagnos är inte helt fast men det är nästan helt klart. Det som triggade mig att skriva det här är att jag hört mer och mer att folk skäms över att ha en psykisk sjukdom. Min mamma säger ofta att jag inte s...

Av thestruggleoflife - 19 oktober 2014 13:34

Hej! okej så det tog lite längre tid än vad jag trodde att det skulle göra att skriva det här inlägget. Även om det låter som en bortförklaring så måste jag faktiskt skylla på skolan haha. Men nu gör jag det iaf. Jag är då alltså en tjej och jag är 1...

Av thestruggleoflife - 13 oktober 2014 21:13

Hej! Okej så det här är 3 gången jag skriver det här inlägget. Båda dem andra två bara försvann av någon annledning. Men nu 3 gången hoppas jag det funkar haha. Jag har faktiskt haft flera bloggar förut, ingen utav dem har blivit speciellt stora men ...

Presentation


Hej! Tjej på 15 år som kommer använde det här lite som en dagbok.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards